Luistimet

Luistelukoulussa lapsi voi luistella sekä taitoluistimilla että hokkareilla. On kuitenkin tärkeää että luistimet ovat sopivan kokoiset ja nilkasta tukevat. Jos tarvitset apua luistinten valinnassa, teroituksessa tai sitomisessa ohjaajat auttavat mielellään.

KTK:n suosittelemat taitoluistimet luistelukoululaiselle, harrasteryhmäläiselle ja kehitysryhmäläiselle:

Lapset:

Jackson Execel, Misses

Jackson Mystique, Misses

Jackson Artiste, Misses

Riedell Diamond Jr.

Risport Antares

Aikuiset:

Jackson Execel, Women's

Jackson Mystique, Women's

Jackson Artiste, Women's

Jackson Freestyle, Women's

Jackson Elle

Näistä kaupoista luistimia saa uusina ja käytettyinä:

LuckySkate

SkateShop

GoldenSkate

PureIce

Kasvavan jalan hyvinvointi on tärkeä asia!

Kunnollinen luistinkenkä tukee jalan asentoa ja mahdollistaa luistelutaitojen oppimisen oikealla tekniikalla. Huono luistin aiheuttaa kasvavalle lapselle virheasentoja jalkoihin, polviin ja lonkkiin. Kunnollinen luistin tekee luistelusta mukavampaa!

Hyvän luistimen piirteitä:

• Tukee jalkaa.
  • Luistimeen ei mahdu villasukkaa. Luistimessa ei ole kasvunvaraa.
  • Kengän korko on riittävän matala.
  • Luistimen lesti on sopiva. Kengän etuosassa reunat eivät osu yhteen kun luistin kiristetään.
  • Terät ovat terävät. Eivät lipsu jäällä.

Luistimien nyörittäminen

Luistinkenkä on oikein nyöritetty silloin, kun nyöritys on varpaiden kohdalta suhteellisen löysä, nilkan kohdalta tiukka (solmu tai kaksoisnyöritys alimmissa hakasissa estää löystymisen) ja varren yläosan nyöritys on väljä niin, että varren suusta mahtuu sormi kengän ja jalan väliin. Liian pitkät nauhat on syytä lyhentää sopiviksi ja nauhojen päihin kannattaa laittaa yksinkertaiset solmut.

Pienet luistelijat tarvitsevat vielä apua luistinten sitomisessa tarpeeksi tiukalle.

Luistimen huolto:

Luistimilla käveltäessä hallilla terissä on pidettävä koviateräsuojia. Näin terät eivät tylsty turhaa.

Luistimet tulee aina kuivata jään jälkeen kunnolla! Luistimia säilytetään luistelulaukussa ilman kovia suovia. Jos ei halua että terät ovat paljaina, voi luistelukaupoista ostaa pehmeitä suojia.

Luistelureppu on syytä pitää auki kotona, jotta luistimet kuivuvat käytökertojen välissä. Luistimet voi myös ottaa kokonaan pois repusta.

Luistimia voi säilyttää erillisissä säilytyspusseisa. Näin estetään kolhiintumista ja luistinten jälleenmyyntiarvo säilyy.

Teroitus:

Helppo kaava teroitustarpeesta on seuraavanlainen: luistelua kerran viikossa, teroitus kerran kaudessa, luistelua kaksi kertaa viikossa, teroitus kaksi kertaa kaudessa.

Taitoluistimet teroitetaan aina vain asianmukaisella teroittajalla. Esimerkiksi seuraavilla:

SporttiThurman, Ilmatar Areenalla Matinkylässä

Timo Louhelainen, Matinkylässä ja välillä meidän hallillamme