KEVÄTNÄYTÖS 2009

Historia

Eila Jansson, yksi seuramme perustajajänistä, aloitti taitoluistelun parissa vuonna 1966, kun Helsingin Nordenskiöldinkadun jäähalli valmistui. Jansson toimi mm. Helsingin Taitoluisteluklubin johtokunnassa ja oli sihteeristössä sekä taitoluistelun Helsingin v. 1977 EM-kisoissa että v. 1983 MM-kisoissa.

Hän oli mukana tyttärensä kilpaharrastuksessa ja seurasi sen myötä suomalaisen taitoluistelun uutta nousua. Pian Jansson havaitsi, ettei Kirkkonummella ollut riittävästi monipuolisia harrastusmahdollisuuksia, varsinkaan tytöille. Saatuaan HTK:n johtohahmon rouva Jane Erkon innostuneeksi asiasta, ryhdyttiin Kirkkonummelle perustamaan omaa seuraa. HTK lupautui kummiseuraksi ja antoi täyden tuen uudelle seuralle.

Seuran perustajajäsenet olivat Eila Jansson, Marit Brunou-Montonen ja Rea Lökfors. He pitivät yhdessä Överbyssä seuran perustamiskokouksen vuonna 1981 ja ensimmäisillä tunneilla oli jo 114 innokasta lasta. Luistelutunnit pidettiin Gesterbyn ulkojäällä sekä myöhemmin keskustan kentällä. Kesäisin pidettiin oheisharjoituksia.

Janssonin puheejohtajakaudella seura oli mukana useissa tapahtumissa. Varainhankinta oli aktiivista, jotta ympäri Kikkonummea asuville lapsille ja nuorille pystyttiin tarjoamaan bussikyytejä ilmaiseksi Espoon Matinkylän tekojääradalle. Jo seuran alkuvuosina järjestettiin suuren suosion saavuttaneita Gesterbyn jääriehoja yhdessä Gesterbyn Killan ja kunnan liikuntalautakunnan kanssa. Jääriehoissa esiityivät mm. yksinluistelijoihin kuulunut Susan Broman sekä jäätanssin mestaripari Saila Saarinen ja Kim Jacobson.

Myöhemmin Jansson innostui Monitoimihallin rakennusprojektista, ollen mukana perustajajäsenenä hallin kannatusyhdistyksessä.

teksti: Kirkkonummen Sanomat / Timo Haapaniemi